2016. február 9., kedd

Hogyan öltöztessük a babát?

Amikor megszületett Misi, biztos voltam benne, hogy sok babás téma is lesz a blogon. Aztán úgy gondoltam, sokakat talán nem érdekelne és én is maradnék a divat vonalán. De néha vannak hasznos dolgok, amiket megosztanék és sok baba van az ismerőseim körében, hátha valakinek segítenek a soraim. Szóval mivel hivatalosan tél van, aktuális téma lehet, hogyan öltöztessük a gyerekeinket a mínuszok ellen?
Ezt a bejegyzést nyáron kezdtem el írni, amikor 40 fok volt és a kisfiam hetek óta nem viselt semmit a pelenkán kívül :-) Akkor még azt hittem, már minden tudok, de azért a közelgő tél és a múltkori kórház felülírta a dolgokat.
Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján írom le az észrevételeimet, tippjeimet, hisz eddig mindenféle időjárási viszonyt átéltünk a babával.
Misi ruházkodására nem költöttem sokat, mert szerencsések voltunk és sok használt ruhát kaptunk, arról nem is beszélve, hogy a nagyapja és két nagynénje elhalmozta őt pár cuki darabbal. Tudjuk, hogy a babák hamar kinövik a ruhákat, ráadásul el sem koszolják őket, úgyhogy én is eltettem mindent egy lehetséges következő gyereknek :-)

Amikor Misi kisebb volt, a következőképpen alakult az öltöztetése:

Tavasszal/Ősszel

Szeptember elejétől, mikor elkezdett csúszni-mászni - hiába nem kellett még fűteni -, jól felöltöztettem Misit, mert azért elkerülhetetlen, hogy leüljön néha a hideg járólapra. A rétegezés volt a lényeg, azaz alulra harisnya, melegítőnadrág, felülre pedig több lehetőség volt adott: hosszú és rövid ujjú bodyk és pólók, illetve pulcsik és kardigánok jöhettek. Annyira összekoszolt mindent, hogy a lehető legvásottabb ruhákat adtam rá itthon, és csak ha kimozdultunk, akkor vettem elő a szépeket. Ez még most is így van, pedig több időt tölt állva, mint mászva. Arra mindig figyeltem, hogy legalább két hosszú ujjú réteg legyen rajta, hiszen sokszor támaszkodik a karjain. Főleg a hason csúszós időszakban kell ügyelni, mert könnyen felfázhatnak. Egyébként ez igazi ruhagyilkos időszak!Hihetetlen sok melegítőnadrágot fogyaszt el Misi! És még egy fontos dolog, amire szerintem sokan nem gondolnak: a meleg fölfelé száll a térben, és a kisgyerekek szintjén sokkal hidegebb van, ezért is fontos a réteges öltöztetés!

Tavasszal, amikor még csak pár hónapos volt, az ágyban való fekvéshez-forgolódáshoz elég volt az egy réteg, főleg, hogy a nap nagy részét átaludta.  Napközben szerettem lábfejjel ellátott nadrágokba bújtatni, mert pelenkázáskor sokszor belerakta a lábát a "cuccba" és eléggé idegölő lett volna mindig levenni-feladni a zoknit. Felülre általában pulcsit vagy kardigánt adtam és rövid body-t, de nem szerettem például a plüssből készült babapulóvereket - nem tudok rá magyarázatot, egyszerűen csak az anyaggal nem vagyok kibékülve, pedig sok anyuka ismerősöm odavan érte, mert nagyon jól melegít.  Ez biztos is, de tényleg annyira meleg volt nálunk, hogy nem is volt szükség rájuk. Amint kitavaszodott és vége lett a fűtésszezonnak, akkor lett kicsit nagyobb kihívás az öltöztetés, mert a 18-20 fokban azért elkél a pulcsi. Mivel volt pár plüss kezeslábasunk, bevetettem azokat is. Sokszor választottam továbbá ujjatlan pamut kezeslábasokat, amik alá hosszú body-t párosítottam. A legtöbb kezeslábas-rugdalózó alul kapcsos, ami megkönnyíti a pelenkázást, de ebből is volt olyan, ami csak az egyik lábon volt végig kapcsos, a másikon zárt, ez utóbbiakat nem szerettem, mert kicsit nehéz volt "beleerőszakolni" a lábacskáját. A nadrágokról meg annyit, hogy irtó cukik a kis farmernadrágok, de nem hiszem, hogy kényelmesek egy egész nap fekvő babának. Kaptunk sok kertésznadrágot, de bevallom, nem nagyon szeretem őket, mert szerintem ezek is kényelmetlenek és nehéz feladni rájuk, főleg amíg pelenkázzuk őket. Egyébként vannak olyan megoldások néha a bébiruhákon, amiket értelmetlennek tartok. Ilyenek például a szalaggal megköthető kardigánok,  az előbb említett farmerek és kertésznadrágok, a cipzáros pulcsik (hiába a cipzárvédő, akkor is becsípte a bőrét), a kapucnik, a félig nyitható rugdalózók, stb. Van, amelyik kényelmetlen, van, amelyik kicsit veszélyes.
.
Télen

Most vettem még egy télikabátot, ami szövet és belül kockás anyaggal bélelt. Ha nincs olyan nagyon hideg, a sima sötétkék dzsekit adom rá. Sokáig gondban voltam a sétáltatás miatt, mert már sportkocsiban tolom és mindig betakargattam a lábát. Persze az nem jutott eszembe, hogy feltalálták már a lábzsákot, úgyhogy a kórház után varrtam is egyet Misinek, azóta abban megyünk ki. Azért is jó dolog, mert a derekát is védi. A téli kezeslábas bundazsákot nem szeretem, mert szerintem egy egyéves gyerek már nem nagyon tűri el magán (legalábbis Misi nem).


Nyáron

A kabátoknál maradva nyáron, hűvösebb időben vékony átmeneti kabátot adtam rá.
A hőségben, amikor mentünk valahová, egy pólót adtam rá rövidnadrággal, lehetőleg olyannal, ami pamutból készült és nem tapadt rá. Varrtam neki kettő ilyet, azok voltak a kedvenceim. Azért nem szerettem olyankor a body-t, mert az jobban rásimult és a dereka nem szellőzött. Akinek nem ennyire izzadós a babája, annak praktikus lehet egyébként az ujjatlan body, azért egy darab nekünk is volt.

Alvás

Mindig hangsúlyozzák, hogy babák hőháztartása még sokáig nem működik jól, ezért jól öltöztessük fel. Misi épp tél közepén született, úgyhogy jól befűtöttünk, sokszor még túlságosan is. Épp ezért nem altattam bundazsákban, csak sima, egyrétegű pamut hálózsákban, ami alá hosszú ujjú body-t adtam. Van hosszú ujjú hálózsákunk is, az alatt rövid ujjú body, vagy épp semmi sem lapult, hőmérséklettől függően. Most kezeslábas rugdalózókat adok rá éjszakára, lehetőleg lábfejeseket.

Cipők

Az első hónapokban puha textilcipőkkel védjük a babák lábacskáit. Amikor már állni tudnak, jó ötlet lehet a bőrtalpú, vagy tiszta bőr babacipő, mokaszin. Végül azért nem sikerült ilyet beszereznem, mert szünetelt az online shop, ahonnan rendelni akartam, és mire kinyitott, addigra úgy gondoltam, Misi már úgyis mindjárt elindul, minek? Hát, Misi még nem indult el, de nagyon közel van hozzá, úgyhogy már rendes cipőre kell beruházni. Fontos, hogy tartsa a bokáját!
Babakocsizáshoz nekünk egy orkánanyagú csizmánk van (amúgy kocsicipőnek hívják az ilyesmiket), mert csak abba ment bele a lába. Épp tegnap próbáltam ráadni a sötétkék cipőjét, erre kinőtte, de még a zöld 20-asba se jó már rá. Mi lesz itt?

Fogyóeszközök:
Zokni. Zokni. Zokni.
Aztán melegítőnadrág, body, harisnya, és pulcsiból sem árt feltölteni a készletet :-)
Épp most keresek tavaszra ruhákat, mert 86-osból kevés van, már alig várom, hogy nyisson a bolhapiac! Varráson is gondolkodom, tegnap este például egy bordó nadrágot dobtam össze.

Végül néhány kép, miket viselt Misi mostanában. A harisnyákat nem fotóztam le, mert kissé elnyűttek, nem hiszem, hogy szépen be lehetne állítani őket :-) Azt az egyféle csizmát meg hagyjuk is! Szerettem volna lefotózni úgy, hogy viseli, de már nem marad meg fekve a kis takarón, és mindenhogyan annyit mozog, hogy lehetetlenség nem elmosódó képet készíteni róla ezzel a fényképezővel.

Pulcsi: Hofer, Nadrág: Mini (bolhapiacról), Póló: bolhapiacról, ezer éve vettem, hátha egyszer lesz gyerekem, annyira megtetszett :-)


Kordbársony ing: Benetton (bolhapiacról), Póló: Ergee, Bélelt nadrág: Primark 


Annyira cuki ebben a szarvasos pulcsiban, a kórházban is odavoltak érte. A sapit karácsonyra kapta Évától. (Felső: Primark)


Kardigán: Mici néni kötötte, Nadrág: Hofer, Felső: bolhapiac



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése